Schellart Advocaten Utrecht
Gespecialiseerd in arbeidsrecht

Eerst begrijpen dan begrepen worden

De oorzaak van een conflict tussen werkgever en werknemer is vaak de communicatie, althans het ontbreken daarvan. In onze praktijk komen we dit vaak tegen. Hieronder een aantal voorbeelden.

Echtgenoten in dienst bij één werkgever

Twee echtgenoten waren in dienst bij één werkgever. Beide werknemers ontvingen hun loon niet correct. De werknemers hebben meerdere procedures moeten starten om het achterstallig loon te vorderen.

Helaas overleed de vrouwelijke werknemer en ondanks dat haar man bij dezelfde werkgever in dienst was, liet deze werkgever helemaal niets van zich horen in reactie op het overlijden. Tijdens de mondelinge behandeling liet de werknemer merken dat hij diep geraakt was door het uitblijven van enige reactie van de werkgever. Op de vraag van één van onze advocaten aan de werknemer wat hij nodig had om deze kwestie goed te kunnen afsluiten, gaf hij aan dat hij graag zou willen dat er een in memoriam geplaatst zou worden in één van de landelijke kranten. De werkgever is hiermee akkoord gegaan en heeft een mooie tekst opgesteld. Deze is jaren later op de overlijdensdag van de echtgenote geplaatst in één van de landelijke kranten. De werknemer heeft heel veel positieve reacties gehad op de advertentie. Op deze manier heeft de werknemer met een goed gevoel de vervelende periode afgesloten. Als de werknemer zijn emoties hieromtrent niet duidelijk had gemaakt, zou hij daar nog heel lang mee hebben gezeten.

Nieuwe leidinggevende

Een werknemer werkte ruim 15 jaar bij een bedrijf. Hij werkte als teamleider op locatie bij klanten. Het bedrijf werd overgenomen en hij kreeg een nieuwe leidinggevende. De werknemer hoorde via een klant dat de nieuwe leidinggevende op het kantoor was, maar de leidinggevende liet na hem op te zoeken. De twee heren gingen elkaar ontwijken en communiceerden niet met elkaar. Van de ene op de andere dag kreeg de teamleider te horen dat hij geen teamleiderstaken meer mocht uitoefenen. De werknemer heeft twee procedures gestart om zijn taken weer terug te krijgen. Als partijen op tijd in gesprek waren gegaan en praktische afspraken hadden gemaakt, had het niet zover hoeven te komen.

Boos

Een ander voorbeeld betreft een geval waarin de werkgever en werknemer jarenlang goed met elkaar samenwerkten, maar de laatste periode niet meer met elkaar communiceerden. Werknemer werd ziek en op advies van de bedrijfsarts werd er een mediator ingeschakeld. Tijdens de mediation gingen partijen met elkaar in gesprek. Zij werden boos op elkaar, vertelden wat hen dwars zat en losten vervolgens de bestaande onenigheden tijdens de mediation op.

Het was geweldig om te zien dat de werkgever en de werknemer zich kwetsbaar durfden op te stellen en de bestaande onenigheden in een mum van tijd oplosten.

Eerst begrijpen dan begrepen worden

Communicatie is in de arbeidsverhouding heel erg belangrijk. Probeer eerst te begrijpen wat de ander zegt en leg dan jouw standpunt uit zodat je begrepen wordt. Dit is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, maar door goed te communiceren wordt veel onrust en ellende voorkomen.

Zit je als werknemer in een conflict of vind je als werkgever moeilijk om belangrijke zaken met je werknemer te bespreken, neem vrijblijvend contact op met Schellart Advocaten.

Neem direct contact op.

Share this story:

Recente projecten

MEER WETEN OVER ARBEIDSRECHT? Neem nu contact op voor advies op maat. Maak een afspraak