Schellart Advocaten Utrecht
Gespecialiseerd in arbeidsrecht

Bereikbaarheid van werknemers na werktijd

In een steeds meer gedigitaliseerde en verbonden wereld, groeit de verwachting dat werknemers altijd en overal bereikbaar zijn. Uit onderzoek van Eén vandaag blijkt dat twee derde van de werknemers buiten werktijd reageert op werk gerelateerde e-mails, WhatsApp-berichten en telefoontjes. Bijna de helft van de werknemers vindt het vervelend om in de vrije tijd werk gerelateerde berichten te lezen. Terwijl de andere helft het juist prettig vindt om te horen wat er de volgende dag hem te wachten staat.

Continue bereikbaarheid

Continue bereikbaarheid van de werknemers lijkt aantrekkelijk vanuit het perspectief van continuïteit en bedrijfsvoering. Toch roept deze verwachting belangrijke vragen op, zowel op praktisch als op juridisch vlak.

Hoewel sommige sectoren, zoals de gezondheidszorg en noodhulpdiensten, een hoge mate van beschikbaarheid vereisen, is de norm voor veel andere sectoren nog steeds gebaseerd op een 40-urige werkweek met vaste werktijden.

Wel worden er in steeds meer cao’s afspraken gemaakt over bereikbaarheid van de werknemers. Zo is in de cao Kinderopvang en in de cao Gehandicaptenzorg het recht op onbereikbaarheid opgenomen. Dit betekent dat de werknemer niet bereikbaar hoeft te zijn voor werk op de dagen dat zij vrij is.

Arbeidsrechtelijke bepalingen

In de Arbeidstijdenwet (ATW) worden arbeids-en rusttijden bepaald. Het aantal uren dat een werknemer per dag en per week mag werken is aan een maximum verbonden. Deze wetgeving is bedoeld om werknemers te beschermen tegen overmatige werkdruk en om hun gezondheid en veiligheid te waarborgen. Meer informatie over arbeidstijden kunt u hier vinden.

In 2020 is er een wetsvoorstel tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met het aangaan van een gesprek tussen werkgever en werknemers over bereikbaarheid buiten werktijd ingediend. Begin september wordt er in de Tweede Kamer weer verder gesproken over dit wetsvoorstel. Bent u benieuwd naar de stand van zaken? Dan vindt u via deze link meer info.

Werk-privébalans

Het continu bereikbaar moeten zijn, kan veel eisen van werknemers. Het risico op burn-out, stress en verminderde productiviteit neemt toe naarmate de werk-privébalans verstoord raakt. Voor werkgevers is het belangrijk om de lange termijn effecten van continue beschikbaarheid op het welzijn van werknemers in het oog te houden.

Het is daarom raadzaam om duidelijke afspraken te maken over bereikbaarheid en over de beloning daarvan. In het kader van de gezamenlijke belangen is het ook verstandig om afspraken te maken over het recht op onbereikbaarheid. Zo wordt een betere balans tussen werk en privé gecreëerd.

Wilt u meer weten over beschikbaarheid van werknemers of wilt u daarover afspraken maken, neem vrijblijvend contact op met ons kantoor op 030-2877582.

Neem direct contact op.

Share this story:

Recente projecten

MEER WETEN OVER ARBEIDSRECHT? Neem nu contact op voor advies op maat. Maak een afspraak